Full rulle...

I går var en sådan där dag som man undrar hur vi hann med allt egentligen.
Från början skulle dagen bestå av hovslagare, träning och träningar. Förutom allt annat vanligt "to do" på gården.

I vanliga fall delar vi upp hovslagaren på två olika gäng och dagar för att det inte ska ta så lång tid. Men den här gången stod samtliga hästar på schemat. Dessutom fick vi en tandläkartid till Zigge och eftersom han känts besvärad i munnen fick det gå före träningen den här veckan.


Det var trist eftersom jag missat träning med samtliga hästar några veckor i rad av olika anledningar. Men men så är det ju i bland.

Slitna rester från dagen

Tillbaka till gårdagen. Hovis kom i tid som alltid och vi var ett väloljat team som stod redo för att langa hästar, fixa stallsysslorna och hinna rida. Allt innan kl. 11 för då skulle Zigge lastas och åka. På eftermiddagen stod det träningar på mitt schema och till dess skulle allt vara klart.
Vi löste allt bra och lämnade över sista skoningen i Marcus händer och stack i väg med Zigge i god tid!

 Först nya skor
 
 På väg in i drömmarnas värld
 
Bästa tandläkaren kollar in.
Zigge inte sitt vackraste Jag!
 
Zigge hade bitit sig i gommen så det var inte så konstigt att han känts orolig i sin form på sistone. Däremenot var tänder och slemhinnor toppenfina så det kändes bra trots allt!
 
Gombitning är vanligt när hästarna jobbar mycket på kandar så jag frågade Torbjörn om lite tips hur jag skulle växla med betslingen och vad han rekommenderade.
 


Nya inköp till bettparken
 
Så innan kvällens träningar så blev det en tur in till stan och inköp av nya bett. Jag har ridit Zigge ( och dom andra ) en del på hackamore för att vila munnarna men just till en häst som bitit sig i gommen var det inte alls bra. Så jag köpte ett Sidepull att ha i stället, en skumrem för att stabilisera kandaret och ett rakt pelham. Så nu får vi se vad lilla Zigge tycker om det nya. För som alltid är det ju Zigge själv som bestämmer vad han vill ha!
 
Även matte måste få något!
 
Och självklart passade jag på att investera i något till mig själv. Det blev ett par mysiga inte allt för tjocka ridvantar som förhoppningsvis värmer fint i vinterkylan!
 
God natt!
 
/ Sophie


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Team Sittupp Junior 2023

Pay and Ride på Stall Hillerstad

Team Sittupp Jubileumsåret 2023!