Och så var vi igång 2013!

I lördags var det dags för årets första tävling och det var Zigge som stod i turordning.
Han har ju inte tävlat överdrivet mycket sen 2010, närmare bestämt en enda start och det var i maj förra året. Så jag visste att rutinen inte var på plats ännu.
Just därför ville jag komma i väg tidigt på säsongen med honom för att han ska få rutin och minnas vad tävlandet går ut på.

Tävlingen var i Katrineholm och vi startade en MSV C:1.

Zigge gjorde stora ögon när vi kom fram och tycktes säga "Hallå! Det här är INTE min vanliga träningsplats!"

På framridningen var han rejält spänd men lyssnade ändå och försökte utföra dom enkla och förhoppningsvis lösgörande övningar jag planerat.

När vi kom in i Collecting Ring tittade han förundrat på läktaren och för ett kort ögonblick kändes som om han totalt glömt bort att jag var med.
Travade lite och han såg ganska okej ut i speglarna.

Väl in på banan blev han ännu mer spänd och jag kände det som om jag satt högt upp på en alptopp!
Bara att bita i hop och försöka rida smart och hålla planen.

Zigge verkligen kämpade med att utföra alla rörelser trots att han var spänd. Vissa blev ganska bra och vissa mindre bra (!?).
Poängen slutade på 3 - 8 och totalt 59%.

Bästa hästskötaren Emma =)

Jag var väldigt nöjd med att jag höll min plan. jag är också nöjd att Zigge verkligen försökte göra som jag ville trots att han tyckte situationen var jobbig. Sen kan vi ju förstås mycket mer än detta och det såg domaren också, vilket alltid är uppskattat!

Riktigt riktigt, roligt att vara i gång. Nu är det bara ut och öva vidare!

Vi hörs!
/ Sophie

Ps. Hängde på Märta för första gången i dag! Hon var så duktig =)





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Team Sittupp Junior 2023

Pay and Ride på Stall Hillerstad

Team Sittupp Jubileumsåret 2023!