Skönheten och odjuret?

Så var det dags för debut i MSV B för Fiona. Platsen var min fina hemmaklubb Vikbolandets RF och klassen MSV B:4.
Ända sedan jag och Carro bestämde att jag skulle debutera MSV B med Fiona nu på vårkanten så har jag känt mig väl förberedd. Hon byter bättre och bättre och sista två veckorna i princip alltid rent och på hjälpen.
Men trots min bakgrund med en hel del mental träning kunde jag inte låta bli att tänka "fasiken om hon inte byter!". Så fort tanken har smugit sig in i huvudet på mig har jag slagit bort den, men den SKA INTE finnas där!
Gud vad svårt det är att ha den mentala biten på plats hela tiden!!!

Väl på plats var Fiona TAGGAD. Mamma tyckte inte jag kunde hoppa upp fort nog så hon slapp hålla. Jag skrittade ner till framridningen 10 min före beräknad tid och tur var väl det.

Fiona visade sig vara ett riktigt odjur. Hon sköt rygg, for i väg, tvärnitade och reste sig och jag blev ställd och rejält spänd! Jag vet att hon kan om hon vill men detta har vi inte varit i närheten av tidigare.
Jag kämpade på med övergångar och smååååå tempoväxlingar men kände att jag mest höll i. Jag brukar inte vara lätt att bringa ur balans (mentalt och fysiskt) men det här var inte kul någonstans.

Efter en halvtimmes "hålla-mig-fast-övergångar" provade jag på två byten som fungerade bra. Sista galoppfattningen jag tog innan jag skulle upp till ridhuset sköt hon rygg och jag tänkte att det helt enkelt måste bli bättre inne på banan!

Och fantastisk som hon är min lilla Fiona uppförde hon sig som en riktig skönhet inne på banan! Visst var hon (och jag) fortfarande lite spänd men det är som om hon säger "okej nu får vi skärpa till oss!" och "jaha här var det mellantrav, då kör vi!". Och sen går hon bara.

Jag är riktigt nöjd med vår debut =)
Jag hade som mål att vi skulle genomföra alla bytena, nå godkända poäng (60%) och att Fiona skulle ha ork kvar i slutet av detta för en 6-åring, krävande program. Ork hade hon kvar och vi avslutade med en fin poängserie på 7, 8, 7,  7. Tre av fyra byten var rena (+ det fina bytet hon gjorde när vi vände rätt upp!?)
Dessutom bara en 6a på AI, resten 7or!
Slutsumma 62.5% och strax utanför placering =)

Som sagt en finfin debut men vi har mycket mer att ge än detta så nu är jag taggad till tusen och Fiona förhoppningsvis något mindre!!!

Väldigt nöjd efter dagens äventyr!
 
Kan man somna mer nöjd och utpumpad än efter en sådan dag?
 
God Natt!
/ Sophie

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Team Sittupp Junior 2023

Pay and Ride på Stall Hillerstad

Team Sittupp Jubileumsåret 2023!