På väg mot PB!

I dag åkte vi med Fiona till Ekängen för att rida MSV B:4. Min förhoppning var att senaste veckans träning på lydnad och lyhördhet skulle ge effekt och Fiona skulle uppföra sig bättre än på VRF.

Har inte tävlat på Ekängen förut och det var bra miljöträning med vägen precis bredvid, hög musik i högtalarna, en läskig gång in till tävlingsbanan och ganska intensivt med hästar och folk på området.

Fiona som inte riktigt gillar en massa ljud blev först spänd och lite orolig. Men hon vande sig efter en stund, sedan var det inget.

Framridningen kändes inget vidare till en början. Jag hade svårt att komma till ro, det var lite tungt och vansinnigt varmt. Efter en skrittpaus hittade jag mig själv och Fiona bättre och jag kände att vi red tillsammans. Kort kort framridning och nästan 10 minuter skritt utanför ridhuset innan start. För att spara energi och inte jobba ur henne för mycket i den kvava värmen.

 
 
Inne på banan fick jag fin känsla. Jag fegred lite i ena slutan för där hade hon fattat galopp flera gånger på framridningen. Annars fick jag riktigt fint flyt. Mjuk känsla med Fiona framför mig hela tiden. Hon kunde burit upp sig lite bättre i traven men var riktigt fin i galoppen!
Tyvärr fick vi en kostsam miss i den ökade skritten. Fiona har fått 8 poäng på den vid alla tävlingar i år och det är ju betydande med dubbel kofficent. Just i slutet på skritten körde en fyrhjulig förbi utanför, Fiona spände till och taktade. Synd, det blev en femma.
 
Totalt 66, 3% och fin kritik med fokus på framåtbjudningen och energin =)
Om vi hade gjort skritten som vanligt hade vi fått hela 67,6% och PB!!! Om inte Om hade funnits ;)
 
Jag är kanon nöjd i dag och det känns som om vi vet var nivån ligger en normalbra dag. Bytena åter igen tre stycken 7or och en 6a!
 
Tilläggas kan att dom 14 ( av 26) avslutande betygena i programet bestod av två 6or och resten 7or =)
 
God Natt!
/ Sophie


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Team Sittupp Junior 2023

Pay and Ride på Stall Hillerstad

Team Sittupp Jubileumsåret 2023!