Tränarfortbildning

I går var det dax för årets första fortbildning. Platsen var Liljas anläggning i Mantorp och temat var Unghästar och Championat.

Våra föreläsare var Jan-Ove Olsson och Bo Jenå.

Det blev en lång dag med många fina hästar och duktiga ryttare. Men 7 timmar på en träbänk tar på krafterna. Hade hellre suttit till häst tror jag ;)

Vi gick igenom hästar från tre till sju år och fokuset var på vilka krav som ställs på den unga hästen för att kunna delta i ett Championat eller i Falsterbo. Det var en hel del jag kände att jag hade på koll på men det är aldrig fel med repetition. Exv betonades vikten av skritt - travövergångar (elever har ni hört den förut?)

Jan-Ove och Bo tryckte dessutom på tre viktiga punkter i hästens utbildning som tål att tänkas på:

LEDARSKAP
LYDNAD
GLÄDJE

Dagen var rolig och det var kul att jämföra mina egna hästar som faktiskt alla tre är i Championatsålder, alltså tre, sex och sju år.

På hemvägen kände jag mig taggad till max och nu är det nog dax att jag verkligen stämmer av med min tränare Carro om vilken eller vilka hästar vi ska satsa mot årets Championat med =)



Vi hörs!
/ Sophie

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Team Sittupp Junior 2023

Pay and Ride på Stall Hillerstad

Team Sittupp Jubileumsåret 2023!