Året som gått

Nu börjar det bli dags för den årliga sammanfattningen och som vanligt har det inte varit en lugn stund här på Långkärr! =)

Om vi börjar med det som inte hade med tävling och träning att göra så var det den nya stalldelen som var årets största händelse.

Vi har under flera år funderat på om vi skulle bygga nytt, bygga till eller inte bygga alls. Men när stallet var klart kunde vi inte annat än vara otroligt nöjda och glada =)



Stallinvigning


I början av januari flyttade Eddie in i familjen och han har axlat Julias roll med stolthet <3

Eddie

Vi startade tävlingsåret med en upptaktsträff för mina elever. Årets tema var olika rörelser och jag och Fiona visade vägar och rörelser i program från LC - MSV A. En trevlig dag som alltid och kul att ha några av tävlingseleverna samlade=)


Några ambitiösa elever

På tal om tävlande elever så har Ni varit FANTASTISKT duktiga i år, med många fina framgångar! Hur ska vi toppa det 2015? ;)

Roger, jag, Jenny A & Bazze gjorde Finspång

Utbildningsmässig förkovrade jag mig under året i mer Sits & Balans, Unghästar & Championat, Fortbildning för domare och så passade jag på att bli Överdomare också =)

Bild från en clinic

Jag gjorde mitt första år som dressyrdomare. Det var väldigt roligt, många protokoll blev det och jag hoppas jag har tid att fortsätta döma många tävlingar framöver =)


Här ett av mina och Fionas MSV A protokoll

Som alltid har det ändrat sig lite i vilka hästar vi har och inte har längre.

Challe som varit utlånad på foder (men stått här på LK) såldes till fodervärdens medryttare Lisa Taminnen. Dom passar fantastikst bra ihop och det känns jättefint att Sussie som var fodervärd finns kvar och fortsätter sköta och rida henne !
Fina Challan, allas favorit!

Sen fick Tessan en ny fodervärd och flyttade till Mjölby. Tessan är ju inte till salu eftersom vi om ett par år hoppas på att kunna få en ny Roger fast av kvinnligt kön ;)
Snöstormen gör Mjölby osäkert ;)


När det kommer till hästarna är Fiona först ut!

Vi hade en bra start på året då vi började känna lukten av en debut i MSVA. Tyvärr höll turen inte i sig och Fiona fick nosryggen krossad med lång konvalescens till följd.
Trots detta kunde vi försiktigt lotsa henne mot MSV A debuten, som var årets stora mål då det inte bara var debut för henne utan också för mig!
Längs tävlingsåret fick vi flera jättefina ritter och placeringar i MSV B:2 och B:4. Vi debuterade på stortävling på Eriksbergs slott med riktigt bra resultat.
Säsongen kröntes med att i årets sista start rida med över 60% i MSV A!

Även om jag hade satt upp ett par mål till som inte blev uppfyllda är jag otroligt nöjd över min och Fionas insats under året och 60% i MSV A kan jag leva länge på!

Fiona och jag tävlar på Eriksbergs slott

Roger var inte mycket sämre han under året!
Vi kastade oss lite oplanerat in i Breedersklasserna och gjorde två kvaltävlingar tidigt på säsongen. Bytena var långt i från befästa men det var roligt att prova och jag blev en erfarenhet rikare. 
Vi insåg dock snabbt att hans stora skritt skulle ställa till det hur bra han än blev i övrigt, så vi la ner det projektet ganska snabbt.

Roger slog personbästa i LA två gånger med seger och därefter fokuserade vi på MSV B. Han gjorde alla sina starter mycket jämnt och fint och gjorde nästan alla starterna i klassen över 62%. Han gjorde flera starter mellan 64% och 66% men vi hade lite stople ut och missade placering var gång!

Roger är en fantastisk häst och det här året var riktigt riktig bra för oss!

Roger slår nytt PB i LA och segrar i Finspång!

Sen har vi lilla Märta. Hennes stora mål i år var förstås treårstestet och vi hade lagt mycket tid på att förbereda henne både fysiskt och psykiskt.
Det var en fin häst vi visade upp på Vreta i maj, och även om hon blev lite blyg i hoppningen så var det på hela taget en lyckad dag. Vi känner att vi har en häst för framtiden =)

Under hösten var det fokus på inhoppning, vilket sköttes lysande av Emma Svahn!
Lilla Märta, 170 cm i hovlästen på Treårs

Och så förstås, vi köpte ju en ny häst!
I oktober anlände Myggan, Steiners Mon Ami, till Lånkärr. Ett ursött litet fuxsto med riktigt trevlig gång och spännande stam. 
Vår ända oro är att hon ska bli för liten för mig, då hennes mamma inte var så stor. Men vi chansade för denna häst gillar vi skarpt!
Så håll tummarna att hon växer så det knakar så ni får se oss på tävlingsbanorna om några år=)

Framtiden?

Ja det här var ett axplock av årets händelser. Det känns som ett år vi kan vara nöjda, glada och stolta över! 
Vi ser nu framemot 2015 och hoppas det blir roligt och framgångsrikt. 
Fortsätt följa oss på Facebook så missar du inget!

Vi hörs!
/ Sophie







Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Team Sittupp Junior 2023

Pay and Ride på Stall Hillerstad

Team Sittupp Jubileumsåret 2023!